La bandera de la Pau i la UNESCO

La bandera de la Pau,es un iniciativa impulsada per Nicholas Roerich.

..té per objecte l’adopció universal d’una bandera, per preservar en qualsevol època de perill, tots els monuments immobles de propietat nacional i particular que formen el tresor cultural dels pobles,  i han resolt celebrar un tractat, a fi que els tresors de la cultura siguin respectats i protegits en temps de guerra i de pau.”  http://banderadelapaz.org/bandera/pacto.shtml 

El 15 de Abril de 1935, el Pacte Roerich va ser firmat a la Casa Blanca, en presencia del llavors President dels Estats Units Franklin D. Roosevelt, per representants de 21 goberns de tota Amèrica” http://www.fundacionpea.org/pactoybanderadelapaz.html

Es tracta d’uns antecedents a la fundació de l’ UNESCO, i d’una connexió de l’humanitat amb la posibilitat de crear un món millor per a tots.

La bandera de la Pau té un lema : “A on hi ha cultura hi ha pau, on hi ha pau hi ha cultura”.

Per això cal promoure en els joves ( infants, adults i tota la població) totes les expresions culturals i la sensibilitat personal per apreciar les diverses manifestacions cultrals de tots els àmbits, motiu pel qual l’art i leducació artística es fonamental com a eina de construcció d’una pau, tant a nivell social en les nostres comunitats, entre les nacions, com en el nostre interior, per que l’art i la sensibilitat en ajuden a ser millor nosaltres mateixos, a expresar-nos.unesco

La UNESCO recull aquest esperit impulsant la declaració de bens de l’humanitat diverssos monuments o esdeveniments culturals com a patrimoni de la humanitat.

La UNESCO en el seu document “Replantear_la_educacion_Hacia_un_bien_comun_mundial( link al pdf)” diu:

“El terrorismo, la violencia relacionada con las drogas, las guerras y los conflictos internos, e incluso la violencia familiar y escolar, van en aumento. Estos modelos de violencia plantean interrogantes a la educación sobre su capacidad para inculcar valores y actitudes orientados a la convivencia.”

pag 20.

Cosa que el mateix article ens recorda més endavant en una cita del violonchelista universal Pau Casals:

“Deberíamos pensar que somos una de las hojas de un árbol y que el árbol es toda la humanidad. No podemos vivir sin los demás, sin el árbol.”

Pag 20.quadre grafic escrivitn

En aquest informe la UNESCO ens recorda que  Una auténtica educación es aquella que forma los recursos humanos que necesitamos para ser productivos, seguir aprendiendo, resolver problemas, ser creativos y vivir juntos y con la naturaleza en paz y armonía. “

Per  això el mateix informe diu que

“Las naciones toman medidas para que una educación así sea accesible a todos a lo largo de toda su vida, se pone en marcha una revolución tranquila: la educación se convierte en el motor del desarrollo sostenible y la clave de un mundo mejor.

La educación puede y debe contribuir a un desarrollo sostenible mundial.”

Pag 32

Per avançar en aquest camí a l’educació s’han d’anar incormporant informacions i metodologies que porten a l’esser humà a conectar-se amb la seva sensibilitat, ser més respectuosos amb les pròpies emocions, amb les dimensions ètiques, socials i ecològiques de la vida.

Per això el desenvolupament de la sensibilitat a través del cultiu de les manifestacions culturals pot permetre el desenvolupament d’una societat mes respectuosa pels essers humans, i iniciar el procès de sol·lució dels reptes que tenim en aquests moments com a humanitat.

Educar sensibilitzar facilitar espais de creació cultural, o es puguin aprendre i desenvolupar les capacitats humanes on poder resoldre a nivell local les tensions que ens afecten con a societat.

L’home en aquests moments té 2 grans reptes en dues dimensions de la seva existència:

L’home amb l’home: Avui en dia, les tensins socials i la manera de viure, ens disòcia de nosaltres mateixos amb milers de tensions psicològiques emocionals que no sabem resoltre, vivint en societat malament amb nosaltres mateixos per que ens desconeixem. això es manifesta en un augment de les malalties mentals.

De l’ home amb el medi: les crisis econòmiques, medieambientals, el nostre sistema econòmic ens porta a produir destrunt el nostre entorn, si no som capaços de viure sosteniblement generarem una crisis de subsistència generant molt més problemes a les societats .

La solució pot pasar per que tos des dels nostres llocs treballem amb osaltres mateixos per sentir-nos millor amb el nostre interior.

Treballar els aspectes culturals sensibles, per que ens ajudaràn a penetrar la multidimensionalitat de la nostra existència.

Estimular la recerca de solucions sostenibles als problemes locals.

Per això des d’aquest blog tractem de difondre activitats d’autoconeixement i desenvolupament cultural a través d’expresions artístiques musicals  creatives per a totes les edats i àmbits.

Acabaré amb dues cites que em sembles prou important s per reflexionar-hi:

“No hay camino para la paz, la paz es el camino”. Gandhi

“Cuando me preguntaron sobre algún arma capaz de contrarrestar el poder de la bomba atómica yo sugerí la mejor de todas: La paz”. Albert Einstein.

Si avui en dia , després de tants anys despres de la 2ª guerra mundial pensant que els polítics anaven en busca de  la Pau, molta gent pensa que és una utopia. Hem de pensar que la pau no es una conquesta que es fa a nivell social, es qualcom que cadascú conquesta en el seu interior per commpartir-ho.

Mentre no hi hagi educació ni cultura aquest camí estarà menyspreat institucionalment per que en temps de Pau, no hi ha por , i sense por no es pot manipular.
“La paz es hija de la convivencia, de la educación, del diálogo. El respeto a las culturas milenarias hace nacer la paz en el presente”. Rigoberta Menchú. – Article sobre la Pau d’ on he tret aquestes cites: http://www.legadocosmico.com/articulo.php?page=reflexiones-sobre-la-paz

6035280806_b70fc7e2e0_z

 

 

Anuncis

Els comentaris estan tancats.