La resolució de conflictes i la educació emocional

Els conflictes són una part estreta de l’existència de l’esser humà, en la nostra vida quan ens relacionem amb els altres i amb la societat , sempre estem en perill de trobar-nos amb conflictes de diferents tipus i importància, per aquest motiu mai hem prendre els conflictes pel seu costat negatiu, sinó com una font de desenvolupament humà, com una cosa positiva que ens faran analitzar a fons les nostres idees , estimulant  els nostres pensaments i millorant els nostres judicis. Les persones efectives no s’orienten cap als problemes , sinó cap a les oportunitats. La clau d’una negociació reeixida és arribar a una situació on hi guanyem tots fins i tot si aparenta ser una situació on hi ha d’haver només un guanyador . Gairebé tota negociació té almenys algun element de on potdem trobar consens . L’èxit de la negociació rau regularment en trobar aspectes de consens  en qualsevol situació . Dins un conflicte el poder està basat en la percepció . Si el seu oponent pensa que vostè és més fort, vostè ho és, fins al punt d’actuar així . Siguem creatius sobre la introducció de nous termes a la negociació , trobem noves coses que beneficiaran les dues parts. Això pot canviar una situació competitiva en una situació de consens . Una de les característiques de les persones destres en la resolució de conflictes és la de reconèixer la manera amb què es creen els problemes i donar els passos necessaris per calmar els implicats en aquest sentit , cal l’empatia i l’art d’escoltar. Buscar la manera d’arribar a solucions que satisfacin tots els implicats.

Què és el conflicte i com tractar-lo

El conflicte s’expressa com una diferència entre dues o més persones o grups , i es caracteritza per la tensió , el desacord , el exaltamiento de les emocions o la polarització . La capacitat de ” visualització “ És possible canviar un “estat ” de negatiu a positiu , de la por al coratge , per exemple , i fer el contrari del que suggeriria el sentit comú : anar cap a la persona amb la qual estem en conflicte . Com aconseguir-ho? Una tàctica clau consisteix a aplicar la capacitat de ” visualització ” , un dels mecanismes més poderosos del cervell ja que dóna forma a la manera com veiem una situació en particular i determina com actuarem o reaccionarem .

Sis habilitats essencials per manejar conflictes

Creeu i mantingui un vincle, fins i tot amb el seu ” adversari” . Intenta a la persona com a un amic, i base la relació en el respecte mutu i la cooperación.Debemos aprendre a diferenciar entre la persona i el problema , i evitar les reaccions negatives . Entauli un diàleg i negociï . Ésimportant no apartar la conversa del tema en qüestió , mantenir concentrat en un resultat positiu i ser conscient de la meta comuna . Poseu el peix sobre la taula Una vegada que planteja el problema , pot començar a aclarir l’embolic . Sigui directe però respectuós , i parli en el moment oportú . Comprendre la causa del conflicte Entre les arrels d’una discrepància s’expliquen les diferències en matèria d’objectius , interessos o valors . També podrien influir percepcions oposades d’un problema ” Es tracta del control de qualitat” i “El que falla és la producció” , i fins estils de comunicació diferents. El poder , la rivalitat , la inseguretat , la resistència al canvi i la confusió de rols són altres motius de desacord . És crucial determinar si un conflicte té relació amb interessos o necessitats . Els interessos són més transitoris i superficials , com la possessió de terres , els diners o una feina ; les necessitats són més bàsiques i difícils de negociar : identitat , seguretat i respecte, per nomenar algunes . Molts conflictes semblen obeir interessos , quan en realitat són producte de necessitats . Apliqui la llei de la reciprocitat . La reciprocitat és la base de la cooperació i la colaboración.En general, el que un dóna és el que rep . Recentment , diversos investigadors han descobert ” neurones mirall ” al cervell , la qual cosa indica que el nostre sistema límbic ( cervell emocional ) , el que regeix l’empatia , recrea en nosaltres l’experiència de les intencions i les emocions de l’altre . L’intercanvi i l’adaptació internapermiten que dos individus siguin capaços d’identificar amb els estats interiors de l’altre . En conseqüència , ambdós podran fer les concessions necessàries en el moment degut. Construir una relació positiva

ESTRATÈGIES CONSTRUCTIVES DE RESOLUCIÓ DE CONFLICTES

  1. Persuasió Ser ferms, no agressius, evitar “anar al xoc”
  2. Evitar cedir per afecte o consideració cap a l’altre
  3. Defensar els nostres interessos amb fonaments sòlids
  4. Explicitar les conseqüències de resignar nostres interessos
  5. Esquema del conflicte: identifiqui totes les parts implicades en el conflicte i assenyali les seves necessitats i preocupacions. En què consisteix el problema.
  6. Concessió
  7. Cooperar sense esperar res a canvi
  8. Renunciar de bon grat
  9. Reconèixer l’altre les seves aspiracions
  10. Sintonitzar” amb l’altre, sentir com sent l’altre
  11. Explicitar les raons de la nostra concessió
  12. Contenció
  13. Conservar la calma
  14. Preguntar, explorar, buscar informació
  15. Conversar sobre “Com millorar la nostra manera de conversar”
  16. Escoltar
  17. Mostra obertament recursos i límits d’ambdues parts
  18. Ensamble
  19.  Inventar opcions amb l’altra part Preguntar Què tal si?
  20.  Mantenir flexibles davant qualsevol nova idea
  21. Escoltar i aprendre de l’altre
  22.  Evitar postures en benefici propi que no beneficiïn a l’altra part
  23. Distribució
  24.  Tractem d’assegurar-nos que no hi ha una alternativa millor.
  25. Deixem explícit el “Equilibri dels termes de l’acord”

Pautes per a una resolució de conflictes d’una manera justa

  • Identificar el Problema
  • Atacar el problema i no a la persona
  • Escoltar sense interrompre
  • Preocupar-se pels sentiments dels altres
  • Ser responsables que diem i fem

Tècniques efectives per resoldre els conflictes

1 . Escoltar atentament Posar atenció al que la persona està dient i pensar només en això . Escoltar sense interrompre fins que la persona hagi acabat de parlar. Tractar d’entendre el punt de vista de l’altra persona . Preguntar si no entenc Repetir amb les meves pròpies paraules el que penso que la persona va voler dir . 2 . Jo missatge Quan una persona és honesta amb els seus sentiments , fa que l’altra persona també ho sigui .

Per fer un jo missatge , cal:

Dir el nom de la persona ……….. Mario Dir com et sents ………………… Em sento enutjat / a Dir per què ………………………… Quan em agafes el llapis sense permís . Dir el que vols ……………… Si us plau torna-me’l .

Quan es realitza un jo missatge , se li manifesta a l’altra persona com ens sentim com a resultat del seu comportament i en fer-ho , ella es fa responsable per les conseqüències, brindant-li l’oportunitat que canviï . 3 . Convertint les ofenses en compliments Qualsevol insult pot ser manejat com un compliment . • Ignora les paraules que t’han ha dit , i fes veure que t’ha dit alguna cosa positiva . Sempre pots dir , “gràcies . ” 4 . Fer preguntes Una altra manera de parlar-li a la persona que està dins del busca plet és fent-li preguntes . Les persones busca plets no pensen , elles actuen així per costum . En fer preguntes obliga l’altra persona a pensar . 5 . Utilitzant el sentit de l’humor El bon humor és una arma excel · lent per desarmar una persona busca plets . Sense utilitzar paraules se li està dient a l’altra persona que tu pots gestionar el fet que et diguin “rar , estúpid o ignorant ” sense que això t’afecti i d’aquesta manera confons a l’altra persona .

ESTRATÈGIES EN LA SOLUCIÓ DE CONFLICTES

Negociació: Dues o més parts resolen un assumpte sobre el qual poden tenir interessos oposats. Mediació: procés on un tercer neutral ajuda a les parts en conflicte a aconseguir un acord. Arbitratge: Procés adjudicativo neutral on rep la prova de les parts i en base a aquesta emet una decisió. Adjudicació Oficial: Procés formal en el qual les parts té l’oportunitat de presentar proves i arguments davant un tribunal.

PASSOS PER A LA RESOLUCIÓ DE CONFLICTES

  • Etapa 1 Coneixement
  • Etapa 2 Diagnòstic
  • Etapa 3 Reducció
  • Etapa 4 Solució

ACONSEGUIR ACORDS

  • Pas 1 Quin és el problema?
  • Pas 2. Analitzar les causes del conflicte
  • Pas 3. Quines són les possibles alternatives?
  • Pas 4. Presa de decisions
  • Pas 5. Establir un pla d’acció

POT TENIR QUATRE SORTIDES

  • El caos
  •  La destrucció de la postura d’una de les parts
  • L’acord
  • La continuació, sense canvis, del conflicte

Les tres destreses necessàries per resoldre conflictes són:

Els nens i nenes de 3 a 6 anys poden resoldre conflictes socials i poden aprendre a fer-ho. La seva habilitat per trobar solucions s’incrementa amb l’exercici de generar alternatives o solucions i predir les possibles conseqüències de cadascuna de elles. Els cal desenvolupar certes destreses.

  1. Capacitat per escoltar i prestar atenció als altres / es.
  2. Comprendre i utilitzar un determinat vocabulari.
  3. Capacitat de reconèixer i comprendre les emocions en si mateix i en els altres.

LA SOLUCIÓ DE CONFLICTES REQUEREIX

  • Actuar sense violència
  • No evadir situacions difícils
  •  No emmagatzemar sentiments negatius

Font de l’informacióhttp://forense-p.blogspot.com.es/2014/04/manejo-de-conflictos-y-estrategias.html Llibre de contes per resolució de conflictes:

De moment s’han editat 3 PUC:

  • “La màgia del bosc”, que treballa l’autoestima i la diversitat social,
  • “Desordre monstruós”, l’objectiu del qual són la cooperació i la creativitat
  • “El pacte del foc”, dedicat a la convivència i la responsabilitat.
  • http://www.puc-pac.com/blog/

Consells per l’aula:

Contes per educar en valors: https://soniaeducadorainfantil.wordpress.com/category/cuentos-para-educar-en-valores/ Jocs i dinàmiques per treballar els valors:

Un bon article d’ampliació

Sel.lecció de coses

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=cnMV2555scM%5D [youtube:http://www.youtube.com/watch?v=jXMmTaH6xUI%5D [youtube:http://www.youtube.com/watch?v=s5UnHWJuKEA%5D [youtube:http://www.youtube.com/watch?v=N4HsOfn2JVg%5D [youtube:http://www.youtube.com/watch?v=l9PdtPiAQZs%5D [youtube:http://www.youtube.com/watch?v=WShehoSa9do%5D

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s