La creació cosmològica des del Yi Jing

Comença simplement amb la dualitat Yin-Yang, que representen les polaritats amb les quals la realitat es manifesta. Yin representada per una línea dividida, i el Yang d’una línea completa. Les propietats d’ambdues polaritats Yin: fosc, pesat, femení, fred, passiu … Yang: clara, subtil, masculí, calent, actiu …

Amb aquests dues polaritats, es construeixen els 8 “trigrames”, tenint sempre en ment que el moviment va de baix cap amunt, a dir, des de l’interior cap a l’exterior:


D’esquerra a dreta:

  • Cel: 3 líneas Yang, l’esperit, lo subtil, el cel, la vida …
  • Terra: 3 líneas Yin, la matèria, lo pesat, la terra …
  • Vent: (vent i fusta símbols equivalents en la ciència tradicional xinesa) Es presenta amb 1 Yin i 2 Yang , l’enfocament suau de Yin Yang cap a: el vent, un arbre …
  • Tro: una línea Yang sorgeix per sota de dos línies Yin, representa la penetració, l’augment dels trons desde la terra al cel (tro és un moviment cap amunt en el pensament tradicional xinès).
  • Muntanya: 2 Yin 1 Yang, com la Terra s’eleva cap al cel i es converteix en una muntaña. També representa imovilització, ja que una muntaña, ja que construeix un víncle entre la Terra i el Cel, un símbol que representa l’eix del món i per tant un lloc inmòvil.
  • Llac: 2 Yang 1 Yin ha penetrat, aquest el lloc on la matèria acull l’esperit. Aquest lloc conegut en totes les tradicions com el cor, el tron del Esperit i l’0rgue de l’intel.ligència superior i l’intuició.
  • Aigua: 2 Yin que contenen 1 Yang, la matèria que contté la vida i la porta en un moviment cap avall.
  • Foc: 2 Yang que contenen 1Yin, l’energía que envolta la matèria i la empeny en un moviment cap amunt.

Aquests trigrames amb el seu significat s’organitzen tradicionalment en 2 cicles de naturalesa diferent, el cel anterior i el cel posterior.

Cel anterior

La succesió del cel anterior (a dalt) mostra la succesió llògica dels trigrames de la majoria Yin (hivern, el nord, la llum, la mort …) a la majoria dels Yang (d’estiu, el sud, la llum, la vida …), i després altra vegada retornar a Yin… Tingueu en compte que el sud està representat en la part superior en el simbolisme xinès, per tant del Nord a la part baixa, cap a l’est per l’esquerra i l’Oest a la dreta.

Podem imaginar-nos davant de la trajectòria del sol (a l’hemisferi nord): el sol s’aixeca en l’Est, a la nostra esquerra, i es pon a l’Oest, a la dreta. La succesió del Cel anterior expressa l’alternança yin-yang al llarg de les estacions, la vida.

Aquestes són les forces que subjeuen en qualsevol moment de la vida dels homes.

Cel posterior

La sucesión del Cel Posterior está determinada pel cicle de generació dels cinc elements de la cosmologia xinesa ( aigua, fusta, foc, terra, metall). Es tracta d’una sucesión causal, on cada instant és determinat per l’instant previ, a diferècia del cel anterior, on es determina cada instant per la seva posició entre les dues forces antagòniques.

El cicle de generació es basa en els cinc elements de la cosmologia xinesa i comença per la fusta (és a dir, els trigrames del vent i del tro,) genera el foc (del Sud) quan es crema, el foc genera la terra (Sud-oest), ja que fa cendres, terra genera metall (és a dir, els trigrames del llac i el cel, Oest i Nord-Oest) com el metall es troba dintre de la terra, metall genera aigua (del Nord), ja que es condensa sobre la seva superfície.

En el gràfic anterior us mostrem la roda de relacions que s’estableixen entre els elements en la cosmologia xinesa:

En el cicle de nutrició: El Foc alimenta la Terra, la Terra alimenta el Metall, el Metall alimenta l’Aigua, l’Aigua alimenta la Fusta, i la Fusta alimenta el Foc.

I en el cicle de control:  La Fusta controla la Terra, la Terra controla l’Aigua, l’Aigua controla el Foc, el Foc controla el Metall, i el Metall conrola la Fusta.

En el Yi Jing ( o I ching) aquests grups de tres línies es combinen entre si per a donar lloc a grups de 6 línies coneguts com hexagramas, que contenen una informació sobre com es relacionen la energia del trigrama superior respecte la del trigrama inferior, i les diferents posicions de les línias yin i yang les unes respecte les altres.

En el llibre hi ha una imatge, una interpretación i uns comentaris que ens ajuden a entendre el significat de cadascuna de les 64 combinacions resultants.

Un cop tenim els 64 hexagrames el seu ordre, com ens apareixen a les consultes, o com es relacionen entre si, ens dona un simbolisme que ens els permet interpretar.

Trobarem diversos llibres i traduccions, cadascú pot triar i remenar la seva. ës nteressant aprofundir en la creació dels trigrames i la seva significació, per que de la comprensió dels trigrames podrem passar a la comprensió dels hexagrames, més enllà dels comentaris que ens facin els llibres.

Recordeu el primer article sobre el Yi Jing publicat al nostre blog:

https://creixementevolutiu.wordpress.com/category/yi-jing/

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s